Úspěch našich síťařů na soutěži Cisco NAG – HS3
V úterý 26. března se naše škola zúčastnila celostátního kola soutěže Cisco Networking Academy Games (NAG) – kategorie HS3 v Hradci Králové. hlavním organizátorem jsou profesní organizace lektorů programu NetAcad v ČR, i-com-unity z. s. a společnost Cisco Systems, světový lídr v oblasti počítačových sítí a kyberbezpečnosti. Úkoly byly zaměřeny na počítačové sítě a jejich bezpečnost, tedy dnes velmi aktuální téma.
Celkově se do soutěže nominovalo 18 týmů z cca 100 akademií (působících na středních a vysokých školách), ostatní nebyli z důvodu limitovaného počtu připuštěni. Z jihočeského kraje se naše škola zúčastnila jako jediná.
Náš soutěžní tým tvořili žáci ze třídy IE4 (obor Elektrotechnika – počítačové systémy) – Václav Pour, Samuel Bonesch a Martin Gallistl. Žáci si se zadanými úkoly poradili velmi dobře a v silné konkurenci se umístili na skvělém 4. místě. Ceny byly udělovány až do 6. místa, takže i naši studenti obdrželi věcné ceny. Tým SOŠ Velešín byl navíc sponzorován společností Forpsi, která je zároveň partnerem školy a sponzorem oborů EPS a IT.
Z popisu je patrné, že se jedná o soutěž velmi prestižní. Pro partnery a sponzory je soutěž dobrou příležitostí hledat nové talenty v oblasti síťových technologií, které mohou následně včas oslovit s nabídkou na spolupráci. V této oblasti je soutěž úzce propojena s dalšími aktivitami Cisco Networking Academy programu v ČR zaměřenými na budování a vzdělávání komunity studentů – budoucích síťových profesionálů.
Co bylo úkolem?
Každý tým měl spuštěný svůj virtualizovaný LAB s jednotlivými prvky (multilayer switche, routery, servery), v prostředí Cisco Akademie ZČU Plzeň, do kterého se připojoval přes terminálový server. Jednotlivé subúlohy byly pak vyhodnocovány průběžně a zobrazovány na plátně pomocí dashboardu k jednotlivým týmům. Celá síť úlohy byla napadena, čelila několika kyberútokům, k jednotlivým prvkům již od začátku nebyly k dispozici přístupy, některé služby ani části sítě nefungovaly vůbec. Úkolem týmu bylo se do sítě dostat, útoky zastavit, útočníky zablokovat a následně vše opravit a uvést do funkčního a zabezpečeného stavu. To vše nejpozději do 3 hodin. Za zmínku stojí, že celkem bylo v rámci soutěže spuštěno velké množství virtuálních počítačů i prvků – řádově stovky.
Gratulujeme našim žákům a dalším úspěšným řešitelům z ostatních škol a škole Střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky s.r.o. za ukázkovou organizaci takto obsáhlé soutěže.